Cerinţe faţă de proiectul didactic publicat în revista Învăţătorul Modern
SUBIECTUL LECŢIEI (se va scrie subiectul curricular)
Proiect didactic
Numele, prenumele autorului, gradul didactic,
instituţia în care activează şi localitatea
Clasa:
Numărul lecţiei în modul (conform proiectării de lungă durată): de ex. 3/40
Numărul lecţiei conform orarului: 4
Durata lecţiei: 45 minute
Modulul:
Subiectul lecţiei:
Subcompetenţele curriculare:
Obiectivele lecţiei. La finele lecţiei elevii vor fi capabili:
O1 :
O2 :
O3 :
O4:
O5:
Tipul lecţiei: alegeţi din lista de mai jos:
I. Lecţia de formare a capacităţilor de dobândire a cunoştinţelor
II. Lecţia de formare a capacităţilor de înţelegere a cunoştinţelor
III. Lecţia de formare a capacităţilor de aplicare a cunoştinţelor
IV. Lecţia de formare a capacităţilor de analiză-sinteză a cunoştinţelor
V. Lecţia de formare a capacităţilor de evaluare a cunoştinţelor
VI. Lecţia mixtă
N. B. Etapele să corespundă tipului de lecţie, a se vedea anexa 1.
Tehnologii didactice:
а) forme: - frontal; - în perechi; - individual; în grup
в) metode: -
.
с) materiale didactice:
1. Curriculum şcolar, clasele I -IV, Chişinău, 2010.
2. Ghid metodologic la manualul şcolar, autori Maria Buruiană, Silvia Cotelea ş. a.
3. Buruiană M., Cotelea S., Ermicioi A., etc. Abecedar. Ed. Prut Internaţional, 2010.
Evaluarea: formativă, evaluare orală şi în scris, lucrare independentă (fără apreciere cu note).
SCENARIUL LECŢIEI
№ | Secvenţe le lecţiei | Timpul | Obiective | Activitatea învăţătorului şi a elevilor | Strategia didactică (metode, procedee, forme, mijloace instrucţionale) | Evaluarea (metode, procedee, forme) |
| | | | | | |
Anexa 1. Clasificarea tipurilor de lecţii după criteriul competenţei:
TIPUL LECŢIEI | CARACTERISTICA | SECVENŢELE LECŢIEI |
de formare a capacităţilor de dobândire a cunoştinţelor | vizează prioritar formarea capacităţilor de dobândire a cunoştinţelor | 1. Organizarea clasei (moment organizatoric) 2. Reactualizarea structurilor anterioare, verificarea temei pentru acasă 3. Prezentarea optimă a conţinutului nou 4. Dirijarea învăţării 5. Consolidarea materiei şi formarea capacităţilor (la nivel de reproducere) 6. Evaluarea (curentă, instructivă, fără aprecieri cu note) 7. Bilanţul lecţiei. Concluzii 8. Anunţarea temei pentru acasă. |
de formare a capacităţilor de înţelegere a cunoştinţelor | vizează prioritar formarea capacităţilor de înţelegere a cunoştinţelor dobândite anterior | 1. Organizarea clasei (moment organizatoric) 2. Reactualizarea structurilor anterioare, verificarea temei pentru acasă 3. Consolidarea materiei şi formarea capacităţilor: a) la nivel de reproducere; b) la nivel productiv. 4. Evaluarea (curentă, instructivă, fără aprecieri cu note) 5. Bilanţul lecţiei. Concluzii 6. Anunţarea temei pentru acasă. |
de formare a capacităţilor de aplicare a cunoştinţelor | vizează prioritar formarea capacităţilor de aplicare a cunoştinţelor dobândite şi înţelese anterior); | 1. Organizarea clasei (moment organizatoric) 2. Reactualizarea structurilor anterioare, verificarea temei pentru acasă 3. consolidarea materiei şi formarea capacităţilor: a) la nivel productiv; b) la nivel de transferuri în alte domenii. 4. Evaluarea (formativă de tip sumativ, cu aprecieri cu note) 5. Bilanţul lecţiei. Concluzii 6. Anunţarea temei pentru acasă. |
de formare a capacităţilor de analiză-sinteză a cunoştinţelor | vizează prioritar formarea capacităţilor de analiză-sinteză a cunoştinţelor dobândite, înţelese şi aplicate anterior | 1. Organizarea clasei (moment organizatoric) 2. Verificarea temei pentru acasă 3. Analiza-sinteza materiei teoretice studiate (sistematizarea, clasificarea, generalizarea) 4. Analiza-sinteza metodelor de rezolvare studiate: a. la nivel productiv, cu transferuri în alte domenii; b. la nivel creativ. 5. Evaluarea (formativă de tip sumativ, cu aprecieri cu note) 6. Bilanţul lecţiei. Concluzii 7. Anunţarea temei pentru acasă. |
de formare a capacităţilor de evaluare a cunoştinţelor | vizează prioritar formarea capacităţilor de evaluare critică a cunoştinţelor dobândite, înţelese, aplicate şi interpretate analitico-sintetic anterior | 1. Organizarea clasei (moment organizatoric) 2. Instrucţiuni privind realizarea lucrării de evaluare 3. Realizarea lucrării de evaluare (testul, lucrarea practică, lucrarea de laborator, proiectul, autoevaluarea etc.) 4. Bilanţul lecţiei. Concluzii 5. Anunţarea temei pentru acasă. |
mixtă | lecţie centrată prioritar pe realizarea interdependenţei obiective – conţinuturi – metodologie - evaluare şi a corelaţiilor pedagogice învăţător-elev, elev-elev, elev-învăţător. | 1. Organizarea clasei (moment organizatoric) 2. Reactualizarea structurilor anterioare, verificarea temei pentru acasă 3. Prezentarea optimă a conţinutului 4. Consolidarea materiei şi formarea capacităţilor: a. la nivel de reproducere; b. la nivel productiv, cu unele transferuri în alte domenii 5. Evaluarea: a. curentă, fără aprecieri cu note pentru materia nouă; b. sumativă, cu aprecieri cu note pentru materia studiată anterior. 6. Bilanţul lecţiei. Concluzii 7. Anunţarea temei pentru acasă. |
Observaţii:
1. În structura lecţiei, secvenţele „Bilanţul lecţiei. Concluzii” şi „Anunţarea temei pentru acasă” pot fi, la dorinţă, schimbate între ele.
2. În funcţie de necesitate, verificarea temei pentru acasă poate fi atât cantitativă, cât şi calitativă.
3. Concluziile lecţiei vor conţine atât aspecte cantitative, cât şi aspecte calitative.